Toelichting sloopwerk
Met de sloopkosten in het hoofdstuk 'Sloopwerk' hebt u een snelle indicatie van de kosten van het slopen van bouwwerken.
Omdat sloopkosten afhankelijk zijn van het type bouwwerk, is dit als 'ingang' gekozen voor de informatie. Voor de codering van de tabellen is de tabel 0 van het SfB-systeem (Classificatie en codering gebouwen en ruimten) gehanteerd. Deze tabel is aan deze toelichting toegevoegd.
Doordat de kostenkengetallen per sloopproject maar ook per kubieke meter bruto-inhoud en per vierkante meter brutovloeroppervlakte zijn uitgedrukt, ziet u meteen de bandbreedte tussen de minimale en maximale sloopkosten.
Omdat de sloopkosten volledig afhangen van het gebouwtype, de toegepaste constructie, de bouwmaterialen en de materieelinzet, moet u vervolgens de kengetallen voor uw eigen project nader preciseren. Dit kunt u doen
aan de hand van de gedetailleerde gegevens van het betreffende project.
Uitgangspunt voor elk 'sloopproject' vormt de geldende wet- en regelgeving. Dit houdt in dat de werkorganisatie
van het slopen er steeds op gericht is om zoveel mogelijk de vrijkomende bouw- en sloopmaterialen aan de bron te scheiden ter
aanbieding voor recycling of hergebruik.
Tevens is bij de totaalkosten uitgegaan van een volledige kaalsloop. Daarbij is geen rekening gehouden met eventuele
verkoopopbrengsten van vrijgekomen materialen.
Bij het berekenen van de bruto-inhoud van het gebouw is de redactie steeds uitgegaan van het gebouw vanaf de onderkant
van de funderingsconstructie.
In het algemeen bepalen vooral de bijzonderheden van elk project, de materieelinzet en de actuele marktsituatie de uiteindelijke kosten van een sloopproject. De bijzonderheden van
het project en de materieelinzet per bouwdeel staan zoveel mogelijk beschreven. De actuele marktsituatie vindt zijn weerslag in de hoogte van de staartkosten, met name risico en winst.
De gepubliceerde kostenkengetallen gaan uit van een evenwichtige bedrijfsuitoefening in een normale marktsituatie, zoals
die op de betreffende peildatum geldt.
Indeling
Voor het snel raadplegen van de 'sloopprojecten' heeft elk project een vaste indeling en komen de aandachtspunten steeds in dezelfde volgorde aan bod. Daarbij is de volgorde van de hoeveelheden en kostengegevens telkens van grof naar fijn.
Allereerst ziet u om welk gebouwtype het gaat. Dat gebeurt met de globale aanduiding van het project en een afbeelding. Vervolgens vermeldt een tabel met de objectkenmerken de algemene objectgegevens, het totale puingewicht van de verschillende
materiaalfracties (de vrijkomende groepen materialen) en de tijdsduur van de uitvoering. Tevens vindt u daaronder al meteen een tabel met de kostenkengetallen voor het slopen van het totale project en per elementcluster, uitgedrukt als totale kosten, per vierkante meter brutovloeroppervlakte en per kubieke meter bruto-inhoud.
Daarna vindt u een wat uitgebreider projectomschrijving, een oppervlakte- en inhoudsanalyse en een hoeveelhedenoverzicht met per onderdeel de hoeveelheden en puingewichten.
Vervolgens volgt er een tabel met de sloopkosten per gebouwonderdeel, waarbij de kosten per eenheid van het onderdeel zijn weergegeven en per vierkante meter bruto-vloeroppervlakte (m
2 BVO) en per kubieke meter bruto-inhoud (m
3 inhoud). Daarachter volgen per onderdeel de omschrijving van de sloopwerkzaamheden naar toegepaste werkmethode en materieelinzet.
Tot slot eindigt elk project met de relevante
projecttekeningen, zoals aanzichten, plattegronden en doorsneden.
Algemene condities
Alle kosten zijn gebaseerd op het verrichten van de sloopwerkzaamheden, die voldoen aan de op de peildatum geldende wettelijke en technische voorschriften.
Bij de kostenkengetallen is uitgegaan van volledige kaalsloop onder normale werkomstandigheden tijdens normale
werktijden. Dit houdt in dat er geen rekening is gehouden met externe invloeden, zoals weersomstandigheden, speciale
werktijden, organisatiestructuur, overmacht en bijzondere problemen. Tevens is het terrein goed bereikbaar.
De kostenkengetallen omvatten steeds alle sloopwerkzaamheden tot en met het laden van de vrijgekomen sloopmaterialen
op het projectterrein. Door de grote prijsverschillen voor het afvoeren, hergebruiken of storten zijn deze kosten steeds exclusief de afvoerkosten. De kengetallen zijn dus 'op auto, af
werk', exclusief de kosten van transport, recycling of vernietiging.
Buiten de algemene sloopkosten zijn steeds de kosten van eventuele bijzondere activiteiten gehouden, zoals het verwijderen van
nutsaansluitingen, asbest en olietanks. Ook de kosten van het afvoeren van vervuilde grond zijn steeds buiten beschouwing
gelaten.
Tenzij anders bij het sloopproject is vermeld, zijn de kosten inclusief:
- aanvullen en egaliseren van de bouwput;
- arbeidskosten;
- gebruikskosten en aan- en afvoerkosten van materieel binnen een straal van 30 kilometer;
- uitvoeringskosten;
- relevante bouwplaatsvoorzieningen zoals keten, veiligheidsvoorzieningen en terreinafzettingen;
- reiskosten van personeel binnen een straal van 30 kilometer.
Tenzij anders bij het sloopproject is vermeld, zijn de kosten exclusief:
- verwijderen van achtergebleven huisraad en inventaris;
- verwijderen van asbest, olietanks, verontreinigde grond;
- verwijderen van terreinafwerkingen en bestratingen;
- verwijderen van nutsaansluitingen;
- extra voorzieningen ter beperking van overlast voor omwonenden;
- eventuele bewaking ter voorkoming van braak en brandstichting;
- afvoer- en stortkosten;
- toeslagen voor algemene kosten, winst en risico;
- BTW.
Bij de kostengegevens in het hoofdstuk Sloopwerk zijn de uitvoeringskosten (5%) meegerekend, omdat het slopen doorgaans in onderaanneming gebeurt. Is de sloopaannemer tevens hoofdaannemer, dan wordt er met onderstaand calculatieschema
gerekend.
Bij sloopprojecten kunnen de percentages voor de indirecte kosten afwijken van de gangbare percentages die voor bouwprojecten gehanteerd worden.
In het onderstaande calculatieschema zijn de gangbare percentages voor sloopwerken gebruikt.
Calculatieschema sloopwerk
Materiaalkosten |
€ |
|
Materieelkosten |
€ |
|
Onderaannemerskosten |
€ |
_______________+ |
Totaal directe kosten (A) |
€ |
|
Eenmalige kosten |
€ |
|
Uitvoeringskosten, 5% van A |
€ |
|
Algemene bedrijfskosten, 4% van A |
€ |
|
Winst en risico, 5% van A |
€ |
_______________+ |
Totaal indirecte kosten (B) |
€ |
|
Totaal geraamde aanneemsom A + B |
€ |
|
Tabel 0 SfB-Systeem, ruimtelijke voorzieningen
Code | Tekst | Code | Tekst |
|
|
3 |
Regionale en subregionale planologische gebieden |
|
|
5 |
Agrarische en stedelijke gebieden |
|
|
6 |
Gebieden met een bijzondere bestemming |
|
|
8 |
Overige planologische gebieden |
|
|
9 |
Gebieden met een planologische relevantie |
|
|
|
|
1 |
Civieltechnische voorzieningen |
11 |
Spoortransportvoorzieningen |
|
|
12 |
Wegtransportvoorzieningen |
|
|
13 |
Watertransportvoorzieningen |
|
|
14 |
Luchtvaart- en overige transportvoorzieningen |
|
|
15 |
Communicatievoorzieningen |
|
|
16 |
Energiecentrales en mijnbouwvoorzieningen |
|
|
17 |
Drinkwater- en vuilstortvoorzieningen |
|
|
18 |
Overige civieltechnische voorzieningen |
|
|
|
|
2 |
Agrarische en industriële voorzieningen |
26 |
Agrarische voorzieningen |
|
|
27 |
Industriële productievoorzieningen |
|
|
28 |
Overige industriële voorzieningen |